عدد قليایی كل ( TBN) :
عواملي مانند: دما، خواص شيميائي روغن، رطوبت، نوع و مقدار محصولات ناشي از فساد روغن در سيستم، احتمال تشدید فرایند اكسيداسيون روغن را افزایش می دهد. اكسيداسيون باعث ايجاد محيط اسيدي ميشود. در موتورهای دیزلی، سوخت ديزل كه داراي سولفور ميباشد، طي احتراق، از طريق تقطير گاز SO2 ودر نهايت توليداسيد سولفوريك می نماید. همچنين از راه هاي ديگر اسيدهاي ضعيف آلي توليد شده بوسيله اكسيداسيون، به سرب ياتاقان ها حمله ميكنند( قبل از فلزات ديگر).
يك سازنده ماشين آلات معتقد است كه اگر محتواي گوگرد سوخت از ۵/۰ به ۱ درصد افزايش يابد فرسايش چهار برابر افزايش خواهد يافت.
بنابراين روغن مصرفي ديزلهاي سنگين، بايد داراي TBN متناسب با ميزان در صد گوگرد سوخت مصرفي باشد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، بعد از اينكه مقدار TBN روغن كاركرده به نصف مقدار روغن نو آن رسيد تعويض آن الزامي مي باشد. در نمودار شماره ۳ رابطه بين گوگرد سوخت مصرفي و TBN روغن مشخص شده است. بنابر اين عدم تناسب مقدار اوليه TBN با محيط اسيدي داخل موتور، عامل اصلي تشديد فرسايش و خوردگي شيميايي آهن، سرب و مس مي باشد.
براي پيشگيري از فرسايش خوردگي، تعويض بموقع روغن ضروري است، بويژه وقتي از سوخت با گوگرد بالا استفاده شود.
عدد اسيدي ( TAN) :
اين عدد نشان دهنده افزايش مقدار اسيديته در يك روغن ميباشد. افزايش مقدار اسيد در طول عمر كاركرد روغن يك راهنما براي زمان تعويض آن است. در برخی از صنایع، زمانيكه مقدار عدد اسيدي روغن به دو برابر عدد اسيدي روغن كار نكرده رسيد تعويض روغن بايد انجام شود.
۰ دیدگاه