۳۰ مهر ۱۳۹۷

نکاتی برای درک بهتر گزارش آنالیز روغن ‌ها

 

آنالیز روغن

نکاتی برای درک بهتر گزارش آنالیز روغن‌ها و گزارش‌هایی از آزمایشگاه آنالیز روغن خود دریافت می‌کنیم، اما هیچ کس در کارخانه به نظر نمی‌رسد که معنای تمام نتایج را به درستی درک کند. آیا توصیه‌‌ و نظری برای درک بهتر این گزارش‌ها دارید ؟

گزارش آنالیز روغن در شکل‌های متفاوتی نوشته می‌شود، که به سبک آزمایشگاه و تست‌هایی که انجام می‌دهند، بستگی دارند. اما در بیشتر مواقع در این گزارش آیتم‌های استانداردی نوشته می‌شوند که شامل اطلاعات شناسایی، داده‌های خام و پیشنهادهای آزمایشگاه می‌شود.

اطلاعات شناسایی

این اطلاعات جزئیاتی در مورد مشتری، ماشینی که روغن از آن نمونه برداری شده و نوع روان ساز در اختیار شما قرار خواهد داد. تفسیر نتایج به نوع روغن نمونه برداری شده و عوامل تاثیر گذار دیگر مانند شرایط  محیطی و عملیاتی بستگی دارد.

داده‌های خام

نتایج آنالیز روغن معمولا در فرمت‌های مختلفی گزارش می‌شوند. برخی از این فرمت‌ها شاخص‌های غیر عادی روغن را نشان می‌دهند اما بیشتر مواقع برای مقایسه داده‌ها، به نمونه‌ آغازین نیاز است. این نمونه‌های ساده معمولا از روغن‌های جدید از همان ظرف گرفته می‌شوند.

پیشنهادات آزمایشگاهی

بر اساس نتایج به دست آمده و اطلاعات شناسایی، آزمایشگاه آنالیز روغن پیشنهادات کلی خواهد داد. این پیشنهادات عموما در یک یا دو پاراگراف در گزارش نوشته خواهند شد. همچنین در بالای گزارش، شاخصی برای نشان دادن این موضوع که نتایج نهایی عادی، قابل گزارش، غیر قابل قبول یا شدید هستند، وجود دارد. این شاخص غالباً کد بندی رنگی، رقمی و یا ترکیبی از هر دو خواهد داشت. اما جدا از نتایج به دست آمده، گزارش باید به دقت توسط یک تحلیل گر مستقر در داخل کارخانه بررسی شوند.

حتما با آزمایشگاه خود در ارتباط باشید و هر سوالی را بپرسید. بیشتر آزمایشگاهی‌ها تلاش می‌کنند که اثر نتایج گزارش‌ها خود را پر رنگ تر کنند.

داده‌های خام به احتمال زیاد گیج کننده تر از دو مورد دیگر هستند. اگرچه عوامل دیگری در یک گزارش آنالیز روغن موثر هستند اما درک تست‌های انجام شده و نحوه گزارش آن‌ها، بسیار مهم است. برای مثال، آلودگی ذرات به کمک کد آلودگی ایزو و طبق گواهینامه “ایزو ۴۴۰۶” گزارش می‌شود. این پروسه نشان می‌دهد که چگونه یک ذره سنج در یک حجم معین از روغن، تعداد ذرات را در اندازه‌های مختلف می‌شمارد و سپس یک کد نهایی مانند ۱۴/۱۶/۱۸ را گزارش می‌کند.

چسبندگی، عدد اسیدی، رطوبت روغن، داده‌های عنصری و غیره نمونه‌هایی از اطلاعاتی هستند که باید به خوبی با آن‌ها آشنا شد. اگرچه این امر برای پرسنل غیر مجرب بسیار سخت خواهد بود اما با آموزش مناسب، منابع درست و کمی تمرین، این گزارش‌ها پلی برای رسیدن به اهداف شما در اطمینان یافتن از جنس یک روغن است.

مقاله‌های مشابه

عدد قلیایی TBN و ارتباط آن با گوگرد در سوخت دیزل

عدد قليایی كل ( TBN) : عواملي مانند: دما، خواص شيميائي روغن، رطوبت، نوع و مقدار محصولات ناشي از فساد روغن در سيستم، احتمال تشدید فرایند اكسيداسيون روغن را افزایش می دهد. اكسيداسيون باعث ايجاد محيط اسيدي ميشود. در موتورهای دیزلی، سوخت ديزل كه داراي سولفور ميباشد، طي...

بیشتر بخوانید

آنالیز روغن و نگاهی به استراتژی های نگهداری و تعمیرات

مراقبت وضعيت ماشين آلات از طريق آناليز روغن و كنترل آلودگي سيستمها  مقدمه ای بر آنالیز روغن و پایش وضعیت: طي سالهايي كه ماشين آلات و تجهيزات مكانيكي ابداع و تكامل يافته اند، موضوع نگهداري و تعميرات (نت) آنها پيوسته بعنوان يكي از مهمترين مسائل مرحله بهره برداري مورد...

بیشتر بخوانید

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زینو باتاب شیمی

روغن های گردشگری و هیدرولیک

لطفا برند مورد نظر را انتخاب نمایید

متن سربرگ خود را وارد کنید