۶ اسفند ۱۳۹۸

آیا وارد شدن آب باعث آسیب دیدن روانسازها می شود؟

همه این تصور را داشتند که یکی از مزایای اصلی این دسته از روان‌سازها، قابلیت دفع آب آن‌ها بود.آب می‌تواند به دستگاه‌ها آسیب جدی وارد کند. نه تنها به قسمت‌های مختلف آسیب می‌زند، بلکه مستقیماً هم بر روی عمر مفید روانسازها مصنوعی تاثیر می‌گذارد. حضور آب در بیشتر روانسازها (طبیعی یا مصنوعی)، می‌تواند روند اکسیده‌شدن آن‌ها را تا ده‌ها برابر سریع‌تر کند که باعث از بین رفتن زودتر روغن، به خصوص در حضور فلزهای کاتالیزوری مانند مس، سرب و قلع می‌گردد. همچنین، بعضی از روان‌سازهای مصنوعی مانند استرهای فسفات و استرهای دوپایه‌ای با آب واکنش نشان می‌دهند که باعث از بین رفتن قطعات و شکل‌گیری اسیدها می‌شود.

تنها روغن‌های پایه نیستند که از نفوذ رطوبت، آسیب می‌بینند. افزودنی‌های خاصی مانند سولفات ضد سایش و فشار زیاد (EP) به همراه آنتی‌اکسیدان‌های فنولیک با آب هیدرولیزه شده‌اند، که باعث از بین رفتن افزونه‌ها و شکل‌گیری محصولات جانبی اسیدی می‌شود. این محصولات جانبی اسیدی، فرسایش ناشی از خوردگی به بار می‌آورند، به خصوص در قسمت‌های ساخته شده با فلزهای نرمی مانند برنز و آلیاژ برنج یا بابیت (آلیاژ) که در بلبرینگ‌های ساده به کار می‌روند.

برخی از روانسازهای مصنوعی توان مقابله با آب را دارند، اما میزان آن به نوع استفاده از هر روغن بستگی دارد. چه در روغن هیدرولیک، روغن موتور، روغن کمپرسور یا روغن جعبه‌دنده، بیشتر روان‌سازهای مصنوعی توان بالاتری در مقابله با نفوذ آب در مقایسه با روغن‌های طبیعی دارند. اما، آب در هر شکلی که نفوذ کند، اثر منفی بر روی بیشتر روغن‌ها خواهد گذاشت، چه مصنوعی و چه طبیعی.

بهترین موارد استفاده از روان‌سازهای صنعتی در زمانی است که تجهیزات باید با قدرت بیشتری نسبت به زمان استفاده از روغن‌های پایه صنعتی، کار کنند یا در زمانی که صرفه‌جویی در هزینه طول عمر دستگاه اهمیت پیدا می‌کند و یا امکان گسترش تمهیدات ایمنی و محیطی وجود دارد.

در اکثر موارد، روغن‌های صنعتی در عملکرد نسبت به روغن‌های طبیعی برتری خواهند داشت و برای استفاده در محیط‌های ناسازگار، که رطوبت یا گرمای بسیار شدید دارند، انتخاب مناسب‌تری هستند. اما، روغن‌ مصنوعی تمام مشکلات شما را حل نخواهد کرد و فقط به شما زمان بیشتری برای تعویض روغن می‌دهد. اولین نکته‌ای که باید رعایت کنید، جلوگیری از نفوذ آب به داخل دستگاه است. فراموش نکنید که پیشگیری، بهترین سیاست است.

 

مقاله‌های مشابه

شرکت نفت بهران

شرکت نفت بهران

شرکت نفت بهران در سال 1341 تحت امتیاز و تکنولوژی شرکت EXXON آمریکا و با نام تجاری ESSO آغاز گردید. با تاسیس واحد مخلوط کنی (Blending) در سال 1343، به تولید روغن های ESSO در داخل ایران پرداخت و از سال 1345 با نام شرکت تولید و تصفیه روغن به کار خود ادامه داد. بهره...

بیشتر بخوانید
روانکاری در صنعت کاشی و سرامیک

روانکاری در صنعت کاشی و سرامیک

روانکاری در صنعت کاشی و سرامیک کارخانه جات کاشی و سرامیک بسته به حجم تولید و نوع محصول از دستگاههای مختلفی استفاده میکنند.برخی از دستگاههای مهم صنعت کاشی و سرامیک عبارتند:از سنگ شکن ،آسیاب گلوله ای ،بالابر ،نوار نقاله ،پرس ،کوره ،خشک کن و غیره نام برد .در حال حاضر...

بیشتر بخوانید
دلایل روغن سوزی و تشخیص آن

دلایل روغن سوزی و تشخیص آن

دلایل روغن سوزی 1-شکستن یک یا چند رینگ پیستون 2-خوردگی یا ساییدگی جداره سیلندر یا پیستون 3-خرابی واشر سرسیلندر 4-خرابی لاستیک گیت 5-خرابی کاسه نمد 6-خرابی یاتاقان یا شاتون ها 7-اصطلاک شدید گیت سوپاپ تشخیص روغن سوزی 1-خارج شدن مستمر دود متمایل به رنگ آبی از لوله اگزوز...

بیشتر بخوانید

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زینو باتاب شیمی

روغن های گردشگری و هیدرولیک

لطفا برند مورد نظر را انتخاب نمایید

متن سربرگ خود را وارد کنید