۱۱ خرداد ۱۴۰۰

روغن توربین

روغن توربین ، ویژگی های روغن های توربین

روانکاری یکی از اصول مهم صنعت و استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات مکانیکی است. وقتی صحبت از دستگاه هایی نظیر توربین به میان می آید، به دلیل ارزش بالای قطعات و سختی تعویض و تعمیر وسایل، نیاز به دقت در روانکاری و انتخاب روغن توربین نیز به بالاترین حد از درجه اهمیت می رسد.

با توجه به وظایفی که روانکارها در عملکرد سیستم های دارای حرکت نسبی بر عهده دارند، هر روانکار بایستی دارای خواص و ویژگی های مختلفی باشد. روغن توربین علاوه بر محافظت از قطعات در برابر سایش و خوردگی، وظیفه انتقال حرارت و خنک کردن یاتاقان های سیستم را نیز بر عهده دارد. روانکاری کوپلینگ ها و چرخ دنده ها نیز از دیگر وظایف مهم این محصول صنعتی به حساب می آید. وظایف متعدد اشاره شده باعث می شوند تا در زمان خرید روغن توربین نسبت به پارامترهای مختلف این محصول دقت و توجه ویژه ای لازم باشد.

با توجه به اینکه توربین ها دارای انواع مختلفی از جمله توربین گاز، توربین آب و توربین بخار هستند، ویژگی های مربوط به روغن توربین در هر یک از گزینه های مورد استفاده آن متفاوت خواهد بود. به طور کلی خواصی همچون جلوگیری از سایش و خوردگی، مقاومت در برابر زنگ زدگی، پایداری در برابر اکسیداسیون و جداپذیری از آب و هوا از عمده ویژگی های روغن توربین به حساب می آیند.

در توربین های آب و بخار خاصیت جداپذیری از آب از اولویت بسیار بالایی برخوردار است، اما این ویژگی در توربین گاز به این میزان مهم نبوده و دقت به دمای بالا موضعی روغن در توربین گاز بیشتر مورد توجه است. البته برخی از ویژگی ها همچون عدد اسیدی مربوط به کلیه توربین ها بوده و در زمان خرید روغن توربین بایستی مطابق با دستور سازندگان توربین مورد توجه قرار گیرند.

یکی از نکات مهم در رابطه با روغن توربین، اهمیت روغن پایه آن است. در ساخت این روانکار اضافه شدن بیش از ۳ درصد مواد افزودنی توصیه نمی شود و به همین دلیل روغن پایه باید بیشترین سهم از انجام وظایف روغن توربین را بر عهده بگیرد.

با توجه به اینکه روغن توربین از گروه روغن های گردشی محسوب می شود، مراقبت و نگهداری از آن بسیار مهم است. نگهداری از روانکارهای صنعتی در زمان استفاده از آنها باعث بالا رفتن عمر روانکار و بهبود عملکرد دستگاه خواهد شد. توجه به توصیه سازندگان توربین و نکات مربوط به حفظ و نگهداری روغن توربین از آلودگی روغن پیشگیری می کند. به دلیل ساختار توربین هرگونه اشتباه و عدم دقت در نگهداری روانکار توربین می تواند آسیب های جدی و هزینه های هنگفت پولی و زمانی را به همراه داشته باشد.

Shell Turbo T

Turbo GT

  • روغن توربین موبیل Mobil SHC 825
  • روغن توربین موبیل Mobil DTE 832
  • روغن توربین موبیل Mobil DTE 846
  • روغن توربین موبیل Mobil DTE 798

مقاله‌های مشابه

روغن صنعتی چیست؟

روغن صنعتی چیست؟

روانکار ها و یا به اصطلاح امروزی «روغن صنعتی»، ماده ای هستند که اصولا به طور ارگانیک جهت کم شدن اصطکاک میان سطوح در تماس متقابل به کار برده می شود که در آخر گرمای به وجود آمده زمان حرکت سطوح را کم می کند. همین طور امکان دارد توان انتقال نیرو، حمل ذرات خارجی یا گرم...

بیشتر بخوانید
واسکازین / روغن گیربکس / روغن جعبه دنده

واسکازین / روغن گیربکس / روغن جعبه دنده

واسکازین چیست؟ واسکازین یک کلمه روسی می باشد. واسکازین یاهمان روغن جعبه دنده ماده ای است روان ساز. بدین منظور که از این ماده جهت روان کاری قطعات متحرک که بر روی هم در حال لغزش هستند استفاده میگردد. تا هم عمر این قطعات افزایش پیدا کرده و هم باعث عملکرد بهتر آنها شود....

بیشتر بخوانید
سیال فلز کاری / روغن برش

سیال فلز کاری / روغن برش

سیال فلز کاری ، روغن برش انواع روغن های فلزکاری و برش روغن فلزکاری یا روغن برش که به آب صابون نیز معروف میباشد از انواع روغن های صنعتی میباشد که برای خنک کاری و روانکاری فلزات در زمانی که عملیاتی مانند برش کاری ، سوراخ کاری ، تراش و … روی آنها صورت میگیرد استفاده...

بیشتر بخوانید

۰ دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زینو باتاب شیمی

روغن های گردشگری و هیدرولیک

لطفا برند مورد نظر را انتخاب نمایید

متن سربرگ خود را وارد کنید